Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@05:02:10 GMT

زمان رویت هلال ماه شوال؛ غروب شنبه ۳ خرداد

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۰۳۶۸۲۷

زمان رویت هلال ماه شوال؛ غروب شنبه ۳ خرداد

رصدگر هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران، غروب روز شنبه ۳ خرداد مصادف با ۲۹ رمضان ۱۴۴۱ را زمان رصد هلال ماه شوال دانست و گفت: روئت این هلال با دشواری‌هایی همراه است ضمن آنکه این جرم آسمانی در همه نقاط کشور و مناطقی از غرب آسیا و شمال اروپا با چشم مسلح قابل مشاهده خواهد بود.

علی ابراهیمی سراجی در گفتگو با ایسنا، گفت: برای رویت پذیری ماه شوال باید ابتدا ماه به مقارنه با خورشید برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی لحظه مقارنه ماه و خورشید را در ساعت ۲۲ و ۹ دقیقه جمعه ۲ خرداد دانست و افزود: از این زمان به بعد ماه وارد آسمان شامگاهی می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: اولین غروبی که شرایط بررسی رویت‌پذیری هلال ماه در آن میسر می‌شود، غروب روز شنبه ۳ خرداد مصادف با ۲۹ رمضان ۱۴۴۱ است.

این رصدگر هلال ماه تاکید کرد: در غروب این روز هلال ماه در ایران مشاهده می‌شود، ولی ارتفاع زیادی از افق ندارد و با چشم مسلح در همه پهنه ایران قابل رویت است. به این معنی که هلال ماه با تلسکوپ و دوربین دو چشمی در همه نقاط ایران مشاهده خواهد شد.

وی یادآور شد: در مناطقی از غرب و جنوب غرب کشور احتمال رویت هلال ماه با چشم غیرمسلح وجود دارد و این رویت در شرایطی است که آلودگی هوا و ابر وجود نداشته باشد.

عضو ستاد استهلال استان تهران با تاکید بر اینکه رویت هلال ماه شوال ۱۴۴۱ با دشواری‌هایی همراه است، خاطرنشان کرد: رصدگران با تجربه با تنظیم دقیق ابزارآلات رصدی می‌توانند هلال ماه را با چشم مسلح به دام اندازند.

وی با بیان اینکه هلال ماه شوال بسیار باریک است، یادآور شد: فرصتی در حدود ۴۰ دقیقه برای رویت هلال پس از غروب خورشید خواهیم داشت که نیازمند دقت و هوشیاری رصدگران دارد.

به گفته این فعال حوزه استهلال، هلال ماه شوال در مناطقی از غرب آسیا و شمال اروپا با چشم مسلح و در مناطقی از جنوب اروپا و آفریقا با چشم غیرمسلح قابل رویت است.

ابراهیمی با بیان اینکه بر این اساس احتمالا روز ۴ خرداد ماه عید فطر است، افزود: هلال ماه در روز ۳ خرداد ماه در ایران در همه نقاط ایران با دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ قابل رویت است.

وی با بیان اینکه اعلام روز عید فطر بر اساس نظر مقام معظم رهبری مدظله العالی با چشم مسلح نیز میسر خواهد بود، یادآور شد: این در حالی است که در کشوری مانند عراق مشاهده هلال ماه با چشم غیرمسلح است و کشور‌هایی مثل عربستان سی امین روز ماه رمضان را سپری می‌کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: رویت هلال ماه عید فطر هلال ماه شوال چشم مسلح رویت هلال ۳ خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۰۳۶۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد

روزنامه جوان نوشت: دین برای زمان اهمیت ویژه قائل است. اسلام به برخی زمان‌ها نگاه ارزشی دارد . عناوینی، چون «شب قدر، روز مبعث، عید غدیر، روز عاشورا، عید فطر، شب جمعه و روز جمعه» نشان از نگاه خاص اسلام به برخی از زمان‌ها و جانمایی خاص آن در زندگی انسان مسلمان دارد.   اساساً اسلام یکی از عناصر تنظیم‌گر در سبک زندگی اسلامی را زمان می‌داند. توجه به ساعات خاص، روزهای هفته، روزهای خاص در ماه، روزهای خاص در سال همه گویای نوع نگرش اسلام به مقوله زمان است.   تجربه نشان می‌دهد هنگامی که دو روز تعطیل است، به طور طبیعی روز دوم به عنوان روز اصلی تعطیل قلمداد می‌شود. چه اینکه امروزه در تهران روزهای پنج‌شنبه تعطیل است و مردم از آن به‌عنوان روز کارهای عقب‌مانده استفاده می‌کنند و جمعه را تعطیل به‌معنای استراحت و تفریح به شمار می‌آورند. چهره عمومی شهر نیز جمعه را به عنوان روز تعطیل نشان می‌دهد.   تحولات فرهنگی هیچ‌گاه یک‌شبه رخ نمی‌دهد. ذهنیت اجتماعی آرام‌آرام شکل می‌گیرد. به امروز که ذهنیت عمومی جمعه را روز تعطیل می‌داند نگاه نکنید. تعطیلی شنبه به‌مرور زمان و طی یک دهه آینده موجب خواهد شد ذهنیت اجتماعی جمعه را از مدار و محور بودن تعطیلات خارج کند و جمعه نقشی را در زندگی بیابد که امروز پنج‌شنبه به‌عنوان روز نیمه‌کاری و کم‌کار هفته انجام می‌دهد.   جایگاه جمعه در فرهنگ اسلامی، اما جایگاه خطیری است. در اسلام جمعه محور بخشی از اعمال عبادی فردی و اجتماعی، رسیدگی‌های فردی و دینی به شمار آمده‌است. از صبح جمعه که با دعای ندبه و انتظار ظهور آغاز می‌شود تا ظهر جمعه که محل اجتماع مسلمین در نماز جمعه است. تا ده‌ها آداب فردی که برای جمعه تصویر شده‌است.   جمعه روز خاص و نماد اسلام است و به نوعی از شعائر اسلامی شناخته می‌شود. در برابر شنبه که نماد یهود است و یک‌شنبه که نماد مسیحیت است. ما نسبت به بعد نمادین روزها غفلت داریم.   بعد نمادین دین یکی از عناصر هویت‌سازی دینی است. عنصر هویت‌ساز مرز شما با غیر شما و دیگری شما را تعیین می‌کند، اما غفلت از آن موجب درهم آمیختگی فرهنگی، هویت‌زدایی و عدم تشخص آن جامعه می‌گردد. ظاهر استدلال برای تعطیلی شنبه‌ها خیلی روشن و در نگاه ابتدایی مقبول است. باید برای تجارت خارجی خود را با ایامی که جهان در حال کار است، هماهنگ باشیم، اما نکته این است که مسئله را نباید سطحی دید.   مسئله فقط تعطیلی یک روز نیست، مسئله تغییر نظم اجتماعی است. نظم اجتماعی باید بر اساس یک منطق روشن تنظیم شود. تعطیلی شنبه‌ها یعنی محوریت نظم اجتماعی بر اساس منطق اقتصادی، اما تعطیلی جنبه تنظیم نظم اجتماعی براساس منطق فرهنگی است. اسلام برای حیات انسانی ارزش ویژه بر مدار حیات طیبه قائل است و نظم اجتماعی را نیز براین مدار سامان می‌دهد. (این بخش نیازمند توضیح و تبیین فنی و براساس روح شریعت است.)   در نامه اخیر اتاق بازرگانی ایران خطاب به مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تعطیلی شنبه‌ها این است: «اثربخشی اقدامات دولت برای افزایش ارتباط با سایر کشورهای بلوک شرق و غرب و توسعه روابط تجاری و اقتصادی، در گرو پذیرش هر چه بیشتر استانداردهای اقتصاد جهانی است.»   این استدلال که باید خودمان را با نظم جهانی در حوزه اقتصاد تطبیق دهیم، آشناست. سال‌ها قبل طیفی سخن از جامعه جهانی می‌زدند، اما این جهان، جهانی است که امریکا و غرب محور آن هستند. حرکت به‌سمت استانداردهای مثلاً جهانی یعنی پذیرش گام‌به‌گام نظم غربی در حالی‌که امروز دنیا در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد در حال عبور از نظم فعلی و تک قطبی است.   تشکیل پیمان‌های مالی و اقتصادی بزرگ، چون پیمان شانگ‌های و بریکس، پیمان‌های مالی دو یا چندجانبه و دلارزدایی همه به‌معنای عبور از نظم موجود است. در چنین دوران عبور از نظم امریکایی سوق دادن کشور به سمت آن نوعی ارتجاع تمدنی است.   تأکید می‌کنم مسائل کلان را نباید اتمیک و نقطه‌ای دید، تعطیلی شنبه‌ها را باید در یک اتمسفر کلان فرهنگی، اجتماعی، ملی و بین‌المللی تحلیل کرد. پیامدها، روندها، آسیب‌ها و دیگر جوانب باید در این بستر تحلیل و بررسی شود. پس مسئله تنها تعطیلی یک روز نیست، مسئله تحول در رویکرد کلان جامعه، وجهه اجتماعی، پیام پنهان این تصمیم به ناخودآگاه جامعه است. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعلام زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به مدافعان تعطیلی شنبه
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • ۱۷ شوال روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای
  • محتمل‌ترین زمان برای برگزاری انتخابات فدراسیون دوومیدانی
  • کشف جسد مرد ۶۰ ساله طارمی در رودخانه قزل‌اوزن
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز پیدا شد
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی پیدا شد